З повагою Управління Держпродспоживслужби в Новопсковському районі
Нові стандарти здорового харчування у закладах освіти.
Здорове харчування є одним з визначальних факторів розумового розвитку, фізичної активності та хорошої успішності дітей шкільного віку. Правильне харчування підвищує опір організму до інфекційних захворювань та інших несприятливих факторів навколишнього середовища. Одним з основних завдань сучасної освітньої політики при організації навчально-виховного процесу є збереження здоров'я та формування здорового способу життя у підростаючого покоління. При цьому важливе значення має організація харчування учнів у навчальних закладах, дотримання фізіологічних та санітарних норм, забезпечення продуктами натурального походження з високою харчовою і біологічною цінністю, формування у шкільні роки відповідального ставлення дітей до власного здоров'я та вироблення навичок здорового способу життя, формування культури харчування з ранніх дитячих років. Саме з цією метою в Україні проводиться робота з реформування системи харчування у навчальних закладах.
З 1 січня 2021року введено в дію новий Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, вимоги якого базуються на принципах здорового харчування, рекомендованих Всесвітньою організацією охорони здоров’я. Регламентом встановлено вимоги до харчових продуктів та готових страв, що можуть пропонуватись дітям. Наприклад, передбачено низку обмежень за вмістом солі, цукру та жиру з урахуванням сучасних тенденцій щодо здорового харчування. Встановлені групи харчових продуктів, які повинні бути в щоденному шкільному раціоні учнів (злакові,овочі, фрукти та ягоди, молочні продукти), також харчування має містити харчові продукти таких груп: зернових продуктів та/або картоплі, фруктів та овочів, молока та/або молочних продуктів та страв з них, м’яса, риби, яєць, горіхів, бобових, насіння та жирів. Готові страви повинні містити не більше 10г цукрів, 0,12г натрію або еквівалентну кількість солі на 100г або на 100мл готового продукту (сіль має використовуватися тільки йодована і в процесі приготування їжі), 10г жиру на 100г готового продукту. Обмеження щодо цукру встановлені й щодо напоїв ( напої, виготовлені на місці без додавання цукрів та підсолоджувачів) та врегульовано питання організації харчування дітей з особливими потребами.
Разовість харчування встановлюється закладом освіти залежно від віку здобувачів освіти, типу закладу освіти, проте повинно бути організоване щонайменше одноразове гаряче харчування відповідно до встановлених норм харчування. Встановлено низку обмежень щодо продуктів, які заборонено продавати в шкільних буфетах, зокрема це – вироби з кремом, морозиво, харчові концентрати, м’ясні продукти промислового та кулінарного виробництва, рибні продукти промислового та кулінарного виробництва, продукти із вмістом солі понад 0,12г натрію або еквівалентну кількість солі на 100г готового продукту та/або із вмістом цукрів понад 10г на 100г готового продукту та/або синтетичних барвників та ароматизаторів, підсолоджувачів, підсилювачів смаку та аромату, консервантів, продукти із вмістом частково гідрогенізованих рослинних жирів (транс жирів), непастеризовані соки, газовані та енергетичні напої. В організації раціонального харчування дітей велике значення має правильна науково обґрунтована технологія приготування їжі. Кулінарна обробка продуктів повинна максимально зберігати їх біологічну цінність, підвищувати засвоюваність і надавати їжі приємного зовнішнього вигляду,смаку і запаху. Планування та приготування страв в закладах освіти має враховувати національні кулінарні традиції, водночас, необхідно пропонувати учням різноманітні сучасні страви. Одним із основних документів для приготування їжі в шкільних їдальнях є меню. Меню - інформація для учнів, а також програма роботи їдальні. Шкільні їдальні працюють суворо за циклічним меню. Меню складається з урахуванням харчової цінності і добової потреби дитячого організму в білках, жирах, вуглеводах, вітамінах, різноманітності страв, сезонності, вартості страви, трудомісткості в приготуванні. Чим різноманітніша їжа, тим краще забезпечується організм необхідними поживними речовинами. Одноманітна їжа не може забезпечити розвиток підліткового організму. Тому при складанні меню слід передбачити приготування страв із різноманітних продуктів, страви не повинні повторюватися протягом 4 - 5 днів. Засновники та керівники закладів освіти повинні забезпечити планування ротації страв, їх приготування та моніторинг зворотного зв’язку від учнів, батьків та персоналу закладів щодо задоволення якістю харчування. Здорове харчування школярів в першу чергу в руках батьків. Якщо вся родина звикла харчуватися правильно та збалансовано, то і дитина буде привчена до вживання корисної їжі, здатної забезпечити зарядом і енергією на цілий день.
.